Hogyan őrizzük meg szemünk fiatalságát?

Hogyan őrizzük meg szemünk fiatalságát?

A szem öregedési folyamatait késleltetheti a helyes táplálkozás, az UV-B sugárzás elleni fokozott védelem, a látást rontó testi betegségek kezelése és a helyes TV-nézési mód egyaránt. A rendszeres szemészeti ellenőrzés hozzájárul a szembetegségek korai felismeréséhez és hatékonyabb kezeléséhez.

Az életmód és az egészséges szemek

A szem egészségét nagymértékben befolyásolja a megfelelő életmód, ezen belül az egészséges táplálkozás. Egyes életkorral összefüggő szemproblémák (szürkehályog, makuladegeneráció) kialakulásában nagy szerepe van a nem megfelelő antioxidáns-bevitelnek.

Antioxidáns hatású többek között a szelén, a cink, az A-, C-, D- és E-vitamin, valamint a szemlencsében és a retinában is megtalálható lutein és zeaxanthin. Ezek a jótékony anyagok főként leveles zöldségek (pl. spenót, (kel)káposzta), sütőtök, színes bogyós gyümölcsök és tojássárgája fogyasztásával jutnak a szervezetbe. A C-vitamin antioxidáns hatással rendelkezik, és a zöldhályog megelőzésében is szerepet játszhat.

Az életmód és az egészséges szemekA tengeri halakban (lazac, tonhal, makréla), lenmagban, dióban lévő omega-3 zsírsavak segítenek a retinakárosodás és a szemszárazság megelőzésében.
Ha a táplálkozás révén nem sikerül elég tápanyaghoz jutni, érdemes omega-3 kivonatot és vitaminkomplexet fogyasztani.
A felnőttkori vakság vezető oka a cukorbetegség. A helyes táplálkozással a cukorbetegség kialakulási esélye is csökkenthető. Az egészséges életmódhoz hozzátartozik a rendszeres testmozgás is. A sporttevékenység hozzájárul a vérnyomás csökkenéséhez és ezáltal mérsékli a magas vérnyomáshoz társuló szövődmények kialakulási esélyét. Ha már kialakult a diabétesz vagy a magas vérnyomás, nagyon fontos ezek kezelése, rendszeres ellenőrzése, így elkerülhető a betegséghez társuló szemproblémák kialakulása. A dohányzás növeli a szürkehályog kialakulási esélyét, károsítja a látóideget és makuladegenerációt okozhat. A dohányzás mellőzésével hozzájárulhat a szem egészségének megőrzéséhez.

 

Ultraibolya (UV)-védelem

A szem UV-védelme az antioxidánsok fogyasztása mellett a megfelelő UV-szűrő napszemüveg használatával növelhető. A védekezés kiegészíthető még UV-szűrő műkönny alkalmazásával is.

Milyen a helyes TV-nézés?

Tévézés közben többnyire csökken a pislogás gyakorisága, így könnyebben kiszárad a szem felszíne. Fontos tudatosan figyelni a rendszeres pislogásra, hogy a szem felszínén szétterülő könny védhesse a szemet a kiszáradástól. A hosszas TV-nézés közben elfárad a szem, de ezt a terhelést lehet csökkenteni. Érdemes egyrészt figyelni arra, hogy ne a TV-készülék legyen az egyetlen fényforrás a szobában. Akár egy halvány háttérvilágítás is képes csökkenteni a kontrasztokat a szobában, ami kevésbé fárasztó a szem számára. Segíthet még a szemtorna is a szemizmok merevségén a hosszabb TV-nézés során. Ha a szem mégis elfárad, esetleg kiszárad, érdemes lebomló tartósítószert tartalmazó műkönnyel kezelni.

Rendszeres szemészeti ellenőrzés

A megelőzés hatékonyabb, mint a betegség kezelése, ezért is fontos a rendszeres szemészeti ellenőrzés. Kezdetben a legtöbb szembetegség nem okoz tünetet, de ha a szűrésen felfedezik a korai jeleket, a betegség lefolyása lassítható.

dr. Kazai Anita

A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!